چهارشنبه 3 بهمن 1397   11:35:43
English خانه تماس با ما نقشه سایت






تعداد بازديد اين صفحه: 3277
تعداد بازديد از سايت: 79654358
تعداد بازديد زيرپورتال: 283056
اين زيرپورتال امروز: 122
در امروز: 6218
اين صفحه امروز: 2

رسالت و برنامه استراتژیک
3 ساله
بیمارستان امام صادق (ع) شهرستان دلیجان


سال 1394 – 1391
بازنگری تیر ماه 1392


معرفی مرکز :

مرکز درمانی امام صادق ( ع ) دلیجان با 99 تختخواب طراحی گردیده و ازسال 1362 کلنگ تأسیس مرکز زده شد. این بیمارستان از طریق کمک های مردمی و حمایت خیریه امام صادق (ع ) در سال 1374 تحت ریاست آقای ابراهیم نجفی ( رئیس شبکه بهداشت و درمان دلیجان ) به بهره برداری رسید . رؤسای بعدی شبکه بهداشت و درمان دلیجان آقایان دکتر سعید صالحی و دکتر عبدالرحیم فردوسی بوده اند . در حال حاضر ریاست شبکه بهداشت و درمان دلیجان را جناب آقای دکترمحمد رضا ذوالفقاری به عهده دارد و ریاست بیمارستان را آقای دکتر بابک نامغ عهده دار می باشند . ساختمان بیمارستان در یک طبقه طراحی گردیده و کلیه اتاقهای بیماران بستری مشرف به محوطه زیبای بیمارستان می باشند . این بیمارستان در حال حاضر با 99 تخت مصوب و 58 تخت فعال ارائه خدمت می نماید . این بیمارستان دارای بخشهای بستری و پاراکلنیکی می باشد .
بخشهای بستری شامل :
بخشهای داخلی ، اطفال و نوزادان ( 24 تخت )
بخشهای جراحی عمومی و زنان ( 24 تخت )
سی سی یو 4 تخت ، آی سی یو 2 تخت
دیالیز 5 تخت
زایشگاه 6 تخت
اورژانس بستری 11 تخت
اورژانس سرپایی و تزریقات
اتاق عمل عمومی ( لازم به ذکر است که مجهز به لاپاراسکوپ می باشد )
بخشهای پاراکلنیک نیز شامل :
رادیولوژی – سونوگرافی ( 3 روز در هفته ، روزهای شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه ) – سی تی اسکن بدون کنتراست
داروخانه
تست ورزش
اکو کاردیوگرافی
درمانگاه تخصصی ( شامل ارتوپدی ، بیهوشی ، جراحی عمومی ، قلب ، زنان ، داخلی ، اطفال ، کلنیک دیابت ( روز پنجشنبه ) ، چشم پزشکی
آزمایشگاه ( مجهز به دستگاه اتو آنالایزر و دستگاه ویژه جواب دهی اورژانس به آزمایشاتی نظیر :
تستهای بارداری ، تروپونین ، آنتی ژن می باشد و دارای بخشهای هماتولوژی ، بیوشیمی ، ادرار ، سرولوژی ، میکروبیولوژی ، هورمون ، آنزیم و STOOL می باشد ) .


اعضاء تیم برنامه ریزی برنامه استراتژیک بیمارستان

ردیف نام و نام خانوادگی سمت
1 دکتر بابک نامغ رئیس بیمارستان
2 دکتر مهدی قاسمی مسئول دفتر بهبود کیفیت
3 دکتر سعید نظری مسئول فنی بیمارستان
4 سید احمد جلالی مدیر امو عمومی
5 مژگان نظری مترون
6 محسن صمدیان کارشناس اعتبار بخشی
7 فاطمه کریمی کارشناس اعتبار بخشی
8 نیره گلبندی کارشناس اعتبار بخشی
9 حسن صفری مسئول حسابداری
10 دکتر پرویز ابراهیمی مسئول فنی دارویی
11 دکتر وحید خلیلی مسئول اورژانس
12 فرشته حسنی سرپرستار اورژانس
13 زهرا وطن دوست سرپرستار CCU
14 مجید محمدی سرپرستار اتاق عمل
15 فریبا رمضانی سرپرستار جراحی
16 فاطمه اردستانی سرپرستار بخش داخلی
17 نسترن بشیری سرپرستار دیالیز
18 آزیتا جلالی سرپرستار بخش مامایی
19 محبوبه صفدری کارشناس ایمنی بیمار
20 نسرین علیزاده کارشناس کنترل عفونت
21 ندا جانی مسئول واحد مدارک پزشکی
22 مرتضی اسحاقی مسئول آزمایشگاه
23 مروت وطن خواه مسئول رادیولوژی
24 آزاده علیمردانی کارشناس اعتبار بخشی
25 میترا نظری کارشناس بهداشت حرفه ای
26 اعظم کبیری نیک کارشناس بهداشت محیط
27 مرتضی رحیم زاده مسئول ساختمان و تاسیسات





بیانیه رسالت بیمارستان امام صادق ( Mission )

تأمین – حفظ و ارتقاء خدمات بالینی با بکار گیری پرسنل مجرب و تسهیلات استاندارد و بروز رسانی نظام ارائه خدمات در مانی متناسب با ظرفیت شهرستان .


چشم انداز ( Vission )

با استعانت از الطاف الهی می کوشیم ، تا با بهره گیری از تخصصهای موجود و تلاش برای جذب نیروهای متخصص و کارامد و ایجاد فضای کافی و تجهیزات مناسب بتوانیم خدمات درمانی به روز و با کیفیت مطلوب و ایمن ، در راستای استانداردهای اعتبار بخشی و توسعه فضاهای فیزیکی ، در جهت افزایش رضایت بیماران و مراجعین ارائه دهیم و بعنوان مرکز درمانی پیشرفته در سطح منطقه ، شناخته شویم .



ارزشها ( Value )

1 ) تکریم ارباب رجوع و تعامل با بیماران ، و تعهـد به اصـول اخلاقی و اعتقـادی بدون توجه به فرهنگ و نژاد و زبـان ؛ و ایجاد سیستم رسیدگی به شکایات و پیشنهادات جهت اصلاح نارساییها
2 ) رعایت اصول و مفاهیم حاکمیت بالینی ، ارتقاء سطح ایمنی بیمار و ترویج مدیریت خطر ، با ایجاد انگیزه گزارش دهی خطا در کارکنان
3 ) ایجاد فرهنـگ تعامـل و کار گروهـی ، و بالا بردن انگیزه کاری و مسؤلیت حرفه ای در کارکنان
4 ) ترویج فرهنگ آموزش و پژوهش در جهت توانمند سازی کارکنان برای ترغیب فعالیت و نوآوری
5 ) تعهد به بیانیه رسالت و اهداف استراتژیک مرکز
6 ) قدردانی از کارکنان مسئولیت پذیر
7 ) حمایت از کار تیمی


عوامل داخلی نقاط قوت ( Strengthes )
الف ) مدیریت و روش  مدیریتی
1 ) اشاعه فرهنگ تکریم ارباب رجوع و تعامل با ذینفعان و مراجعین
2 ) مشارکت کارکنان و استفاده از روش بارش افکار
3 ) بکارگیری روشهای نوین مدیریتی
4 ) ایجاد سیستم نظارتـی مناسب برای بهبود روشـها ، بر اسـاس
ممیزی بالینـی
5 ) شایسته سالاری در انتصابات
6 ) خرید تجهیزات پزشکی بروز و ایمن
7 ) کمک به افراد بی بضاعت و شرکت در امورات خیریه
8 ) خدمات رفاهی مناسب برای پرسنل

9 ) شرکت در جلسات و سمینارهای برگزار شده در سطح کشور

10 ) ایجـاد سیسـتم منظم بازدید مدیریتـی و پایش عملـکرد تیم
ایمنی بیمار
ب ) بیمارستان Pailot
دوستدار ایمنی بیمار
1 ) بسترسازی برای دستیابی به ایمنی بیمار
2 ) اشاعه فرهنگ گزارش خطای پرسنل و پزشکان
3 ) ایجاد سیستمها و فرآیندهای مدیریت خطر و شناسایی و ارزیابی خطاها
4 ) ایجاد راههایی برای برقراری ارتباط صحیح با بیماران و همراهان
5 ) آموزش کارکنـان به تحلیل ریشـه ای وقایع و جلوگیری از بروز
آسیب
6 ) برگـزاری جلسـات منظم کمیتـه های مرگ و میر ( مورتالیتـی و
موربیدیتی ) در سطوح بالای مدیریتی بیمارستان
ج ) نیروی انسانی  1 ) وجود نیروی انسانی با تجربه
2 ) وجدان کاری و علاقمندی پرسنل
3 ) نیروی کارآمد متخصص و فوق تخصص 4 ) برگزاری آموزشهای منظم و مستمر در راستای توسعه فردی (PDP)
5 ) امکان دو پزشک شدن در تمامی تخصص ها
6 ) استخدامی بودن پزشکان متخصص داخلی – کودکان – جراحی – زنان و بیهوشی
د ) وضعیت مالی  1 ) دقت و صرفه جویی در هزینه ها
2 ) درآمد مناسب واحدهای پلی کلینیکی و پاراکلینیکی
3 ) وجود سیستمی در جهت کاهش کسورات بیمه ای
4 ) پرداخت بموقع مطالبات پزشکان ، کارکنان و شرکتها
5 ) کمکهای خیرین

ه ) سیستمها و روشهای موجود  1 ) کمکهای افراد خیر به مجموعه
2 ) تعامل با مراکز علمی و درمانی داخل و خارج ازاستان
3 ) تهیه و تدوین آئین نامه اداری و مالی جامع و کاربردی
4 ) تلاش بر اصل طبابت بالینی مبتنی بر شواهد
5 ) ایجاد سیستم سه گانه رسیدگی به شکایات (مراجعه مستقیم به مدیریت ، صندوق پیشنهادات و انتقادات )
6 ) تشکیل تیم مدیریتی نظارتی اجرایی
و ) وجود امکانات و تجهیزات ایمن 1 ) وجود بخشهای بستری ، پلی کلینیکی و پاراکلینیکی شبانه روزی
2 ) وجود امکانات تشخیصـی و درمانی منحصر بفرد بخش اورولوژی ،
مانند : تجهیزات پیشرفته برای عملهای PCNL ، لیزر ، ست
توریس ، بخش دیالیز ، بخش سی سی یو و آی سی یو
3 ) وجود واحد زایمان فیزیولوژیک
4) وجود واحدهای پیشگیری از بیماریهـا با استفـاده از تکنیکهای
پیشرفتـه از جمله تسـت شنوایی سنجی در نوزادان ، در مانگاه دیابت ، درمانگاه فشار خون
5 ) قابلیت گسترش بخش ها و تخصص های بیمارستان با توجه به وسعت بیمارستان و40 تخت غیر فعال در آن
ز ) فرهنگ سازی 1 ) اشاعه فرهنگ مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع
2 ) وجود جو سالم و بانشاط در بیمارستان
3 ) تعامل و اعتماد بین همکاران
4 ) رعایت ارزشهای والای اسلامی
5 ) رعایت طرح انطباق در حد امکان
ح ) موقعیت جغرافیایی  1 ) استقرار در مرکز شهر و در دسترس بودن
2 داشتن فضای کافی و مناسب برای مجهز نمودن بخشهای تخصصی در صورت وجود پزشک
3 ) امکان تبدیل شدن به قطب درمانی استان در زمینه های خاص از جمله مرکز تروما در کشور
4 ) امکان تبدیل شدن به مرکز توریسم درمانی


عوامل داخلی نقاط ضعف ( Weakness )
الف ) نیروی انسانی 1 ) کمبود نیروهای تخصصی در برخی رشته ها
2 ) کمبود کادر فنی و پرستاری به خصوص نیروی مرد
ب ) وضعیت مالی 1 ) بلاتکلیفی و عدم پرداخت به موقع مطالبات از طرف دولت
جهت پیشبرد و اجرای برنامه های پیش بینی شده و اضافه کار و حق لباس پرسنل
2 ) در آمد پایین بیمارستان
ج ) سیستمها و روشهای
موجود
1 ) عدم بهره برداری کامل از سونوگرافی و سی تی اسکن
2 ) ضعف سیستمهای اطلاع رسانی
3 ) عدم راه اندازی کامل سیستم تریاژ بدلیل محدودیت فضا و شرایط
4 ) نبود امکانات و تجهیزات کافی
5 ) عدم وجود پزشکان متخصص در برخی از رشته ها
6 ) اجبار به اعزام بیمار به مراکز تخصصی استان به علت نبود تخصص های کافی در مرکز

د ) فضای فیزیکی 1 ) بهره برداری غیر استاندارد از فضای بیمارستان
2 ) یک طبقه بودن بیمارستان و عدم امکان حفاظت محیط فیزیکی و افزایش هزینه ها به دنبال آن
3 )عدم وجود فضای کافی در بخش اورژانس و ccu و بخشها
4 ) عدم وجود فضای مناسب برای استقرار واحد لنژی



فرصتها ( Opportunities)
1 ) موقعیت استراتژیک بیمارستان ( در محیطی امن و داری زمین مناسب و کافی برای احداث قسمتهای لازم )
2 ) وجود خیرین سلامت توانمند و دلسوز در شهرستان
3 ) امکان تعامل کامل و حمایت های برون بخشی
4 ) وجود انجمن حمایت از بیماران خاص شهرستان به عنوان حامی و پشتیبان بیماران خاص
5 ) جذب نیروهای مختلف تخصصی بموازات توسعه فضاهای فیزیکی بیمارستان
تهدیدها ( Threats )
1 ) تصادف جاده ای اجتناب ناپذیر ناشی اتردد 130 هزا خودرو در هر شبانه روز از جاده های شهرستان
2 ) حوادث ترافیکی موتور سیکلت به علت تردد غیر قابل باور موتور سیکلت در معابر شهرستان
3) حوادث شغلی و آسییب های محیط های صنعتی که بخش قابل توجهی از بیماران اورژانس را به خود اختصاص می دهد ( مثل سوختگی با قیر یه علت وجود کارخانجات ایزو گام و ....) به علت قطب صنعتی بودن شهرستان
4 ) بالا بودن تعرفه برای اتباع خارجی ( افغانها ) به علت نداشتن دفترچه بیمه
5 ) عدم حمایتهای قانونی و مالی قابل توجه از طرف بیمه ها
6 ) عدم جذب نیروی کافی و کارامد
7 ) عدم حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در مرکز
8 ) عدم وجود تجهیزات کافی و نداشتن بودجه کافی
7 ) آمار بالای اعزام به صورت میانگین 50 مورد در ماه
8 ) عدم پرداخت بموقع مطالبات از طرف بیمه ها
9 ) عدم وجود تخصص های قلب و رادیولوژی و مغز و اعصاب در تمام روزهای هفته
11 ) عدم وجود پزشک مستقر برای بخشهای سونو گرافی و سی تی اسکن
12 ) اعمال پاره ای مقررات دست و پا گیر از طرف سازمانهای بیمه ای




ذینفعان : ( Stakeholders )
تعریف : ذینفع افراد یا سازمانهایی هستند که به نوعی از فعالیتهای سازمان متأثر می شوند و می توانند تقویت کننده یا مانع موفقیت سازمان شوند .
ذینفع قانونی :
شخص یا گروهی است که برای مشاررکت در فعالیت ها و مشخص کردن جهت گیری های سازمان دارای دانش کافی هستند و سهم و منفعت آنها در سازمان بالاست .
یک تعریف کلی و جامع تر از ذینفعان به صورت ذیل می باشد :
ذینفع افراد یا گروهایی هستند که برای رسیدن به بخشی از اهدااف یا نیازهای خود به سازمان وابسته اند و سازمان نیز به آنها وابسته بوده و از انها متأثر می شود .
برای مثال : پرستاران ، پزشکان ، بیماران ، مراجعه کنندگان ، سازمان های بیمه گر ، استانداری و فرمانداری ، شهرداری ، مدیران اجرایی بیمارستان ، خیرین از ذینفعان به حساب می آیند .



موضاعات استراتژیک ( strategic issues )
1 – استفاده از خیرین
2 – بودجه اعتبارات
3 – تغییر فضای فیزیکی
4 – سرویس های درمانی
5 – نظام پرداخت پرسنلی
6 – اموزش پرسنل و بیماران

استراتژی ها : ( strategies )
S1 : استراتژی جذب پزشکان متخصص در رده های مختلف و حتی الامکان دو پزشک نمودن تخصص ها .
S2 : استراتژی واگذاری بخشی از امورات به بخش خصوصی
S3 : استراتژی بهبود وضعیت عمرانی و بهداشتی بیمارستان
S4 : استراتژی خرید تجهیزات مورد نیاز
S5 : استراتژی برقراری نظام حاکمیت بالینی و استاندارد های اعتبار بخشی
S6 : استراتژی دستیابی به ایمنی بیمار

اهداف استراتژیک ( strategic goals ) :
S1G1 : ارتقاء و ایجاد فرهنگ بستر مناسب در بیمارستان
S1G2 : ارتقاء و بهبود استاندارد تجهیزات پزشکی در بیمارستان
S1G3 : ارتقاء و توسعه منابع انسانی
S1G4 : ارتقاء سیستم فناوری اطلاعات بیمارستان
S1G5 : ارتقاء سیستم برنامه ریزی مدیریتی ( اجرایی ) بیمارستان
S1G6 : ایجاد فرهنگ و بستر مناسب در بیمارستان
S1G7 : حمایت و هدایت کارکنان در مسیر مدیریت خطر
S1G8 : ایجاد نظام مدیریت خطر با رویکرد پیشگیرانه وواکنشی
S1G9 : نهادینه کردن و اجرایی کردن درس های آموخته شده از خطاها
S1G10 : ارتقاء سطح علمی پرسنل درمانی به وسیله آموزش
S1 G11 : ارتقاء آموزش به بیماران و تشکیل واحد آموزش سلامت به بیمار
S 1G12 : تشکیل واحد بهبود کیفیت در بیمارستان

در باره استان
در باره دانشگاه
تماس با ما
نقشه سایت 
راهنمای سرویسهای تحت وب
پست الکترونیک 
سامانه سیب 
طراحی و اجرا: اداره آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه
Copyright © 2010 Arak University of Medical Sciences - All rights reserved